De brug van Remagen


zaterdag 3 juli 2004

De pijlers aan de overkant van de Rijn Het einde van onze vakantie in de Ardennen. We besloten om met een flinke omweg naar huis te rijden en dan een stop te maken bij de brug van Remagen. Dit hield wel 200 km extra in maar de alternatieven waren ook niet prettig. De kortste weg naar huis zou via Luik zijn maar op deze dag begon de Tour de France in, jawel, Luik. Die stad was dus deze dag afgesloten. Daarbij zijn ze aan beide snelwegen die hiervandaan naar het noorden gaan voor zeer grote delen beperkt tot één baan wegens wegwerkzaamheden. Voeg daarbij dat ze ook nog aan de ringweg rond Antwerpen bezig zijn en je gaat je toch afvragen waarom het allemaal tegelijk moet.
We besloten dus om de snelweg door Luxemburg te nemen en dan in Duitsland over de snelweg naar Nederland te rijden. Aangezien we dan toch in de buurt kwamen van Remagen was dit een mooie gelegenheid om er een tussenstop te maken.
Op beide oevers van de Rijn staan nog de begintorens van de brug die hier gelegen heeft. In de torens aan de kant van Remagen zit een museum. Bijzonder is het museum niet, behalve wat foto's was er niet veel te zien.

De Ludendorf spoorbrug in Remagen had alle eerdere bombardementen van de geallieerden overleefd en op 6 maart maakten de Duitsers de brug haastig gereed om hem op te blazen. Dit mislukte echter en op 7 maart 1945 lukte het de Amerikaanse 9th Armored Division om de brug van Remagen heel te veroveren. Het was de enige brug over de Rijn die nog heel was en het werd dus 'The miracle of Remagen' genoemd.
Vanaf toen waren de rollen omgedraaid en probeerden de Duitsers om de brug te bombarderen. Hitler was woedend en liet een spoedrechtbank oprichten die 5 officieren ter dood veroordeelden.
Vanaf 10 maart begonnen de Amerikanen met de bouw van een paar ponton bruggen terwijl ze onder zwaar Duits vuur lagen.
De Amerikanen hadden er echter maar 10 dagen plezier van de brug voordat de brug instortte door overbelasting, hierbij vonden 28 Amerikanen de dood. De ponton bruggen waren inmiddels af dus het overzetten van troepen kon gewoon doorgaan.
Op 23 maart was het bruggenhoofd van de geallieerden uitgebreid genoeg om aan de opmars naar het oosten te beginnen.

Achter de pijlers de spoortunnel Er zit een museum in de pijlers bij Remagen De ingang van de pijler/museum Een stukje van de oprit van de brug
Een stukje van de oprit van de brug Een stukje van de oprit van de brug Een stukje van de oprit van de brug De pijlers en daarachter de pijlers aan de overkant
Plakaten voor het veroveren en het oversteken van de brug Plakaat voor de eerste complete divisie die de brug overstak Plakaat voor de 12de bataillon fusiliers Monument